måndag 10 mars 2014

19 år

Vi hade lektion med Therese i mörse. Therese bekrivade lite om vad skulle hon göra. Hon ville utveckla vår läsasstrategi. Hon använde ett ny pedegogis metod. Hon delade  en kort story med eleverna. Det var så spänanade story. Vi läst tillsammas och ställde frågar allihop. Det var en boksamtal faktiskt med ett ny sätt.

En gymnasiets elev har skrivit den och hon har tagit en pric för romans skull. Romanen började nästan från mitten eller sista del av en kommpelet bok man kan bekriva. I början upptäckte vi ingenting. Det fanns några generall fakta som man borde uppmärksamma på texten och bevarade på flera frundläggande frågor. och sedan gick Therese vidare och vidare med samma metod för att vakna vår nyfickenhet oavsett om våra tankar är rätta eller fela. 

Till sist förståd vi att romanen handlade om en mamma och son som bodde  läng bortta för 19 år. Dessutom vågade de  inte att komma nära och presentera själv till andra medan de visste att var bodde var av en. I alla fall känner igen dem och blev nöjda.

Idag var lektionen annorlunda och även kull. Jag har gillat denna metoden. Den tvingade eleverna att vara noggrana och nyktera under lektionen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar